Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Maren Holen
dc.date.accessioned2006-05-15T11:12:11Z
dc.date.available2006-05-15T11:12:11Z
dc.date.issued2006-05-15T11:12:11Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167681
dc.description.abstractDagligvarebransjen har gjennomgått dramatiske forandringer i løpet av de siste tyve årene. Den tradisjonelle modellen med produsentstyrte distribusjonssystemer er utfordret av et system der store detaljistkjeder utøver stadig større kontroll over distribusjon og produksjon. Produsentene må konkurrere om hylleplass i butikkene, og ulike ordninger som innebærer kjøp og salg av hylleplass er i ferd med å vokse fram som en mekanisme for regulering av markedsadgang og utøvelse av markedsmakt. Denne oppgaven beskriver utviklingen som har funnet sted i dagligvarebransjen, og diskuterer hvorfor kjedene og leverandørene velger hylleplassavgifter som allokeringsmekanisme, hvilken part som er initiativtakeren og om hylleplassavgifter er effektivitetsfremmende, konkurransedempende eller eventuelt konkurransemessig nøytral. Teoribakgrunn i denne utredningen består hovedsakelig av teori om vertikal integrasjon, kjøpermakt og hylleplassavgifter.en
dc.format.extent427022 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi, organisasjon og ledelseen
dc.subjecten
dc.subjecten
dc.titleHylleprising i den norske dagligvarebransjenen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel