Korrupte institusjoner og effektiv bistand : har man tatt lærdom av tidligere problemer i utformingen av SEDP?
Abstract
I 2004 la tanzanianske myndigheter frem en utviklingsplan for ungdoms- og videregående
skole i Tanzania (SEDP). Dette skjedde få år etter at de satte i gang en tilsvarende plan for
barneskolen (PEDP), og samtidig som evalueringer påviste en rekke problemer med
implementeringen av denne.
Formålet med denne oppgaven er å analysere planene for SEDP. Vi vektlegger her de
finansielle mekanismene. Hensikten er å sammenligne disse med de konklusjoner og
erfaringer vi finner fra PEDP og andre tilsvarende programmer. Vi ser også på en modell som
forsøker å forklare lekkasjene som avdekkes.
Vi finner grunn til bekymring over at et så stort prosjekt som SEDP nå settes i gang, samtidig
som det ser ut til at oppfølgingen av kritikk og tilrådninger til PEDP er mangelfull. Heller
ikke i planene for SEDP finner vi grunnlag for å si at myndighetene følger opp dette. Spesielt
problematisk er det å vurdere planene for SEDP når erfaringene har vist at implementeringen
kan avvike vesentlig fra planene.