Produktplassering i Massive Multiplayer Roleplaying Games : spillermassens opplevde nytte og holdninger til implementeringen av en ny kommersiell inntektsmodell
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167709Utgivelsesdato
2006-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å vurdere effekten av produktplassering i Massive Multiplayer Online Roleplaying Games (MMORPG) på brukernes holdninger og opplevde nytte av spillet. Det har vært gjort lite tidligere forskning på dette området, og det som har vært gjort har vært gjort på dataspill generelt, og da helst på spill med en moderne kontekst. Denne utredningen har således som formål å undersøke hvorvidt det foreligger forskjeller i holdning og opplevd nytte av produktplassering i denne spillgenren i forhold til de resultater som andre forsøk har fremvist. Videre er det et sentralt poeng å kartlegge hvilken form for produktplassering som best kan implementeres i spill av ulike genre, slik at brukernes spillopplevelse blir kompromittert minst mulig. I hvilken grad forhold som en lavere pris eller høyere kvalitet på spillet har innvirkning brukernes opplevde nytte og holdning til produktplassering er også vurdert.
Oppgaven tar utgangspunkt i en netnografisk undersøkelse som grunnlag for hypotesedannelse. Disse er således søkt å forklares med bakgrunn i en survey foretatt blant et utvalg av MMORPG-spillere. Til forskjell fra tidligere forsøk som har funnet at produktplassering i hovesak blir tatt positivt i mot av spillermassen, røper dette forsøket en noe mer skeptisk brukergruppe overfor produktplassering i MMORPG. Dette gjelder spesielt om brukeren ikke for noen form for kompensasjon for eksponeringen til produktplassering, f.eks. i form av en lavere pris eller en høyere kvalitet for produktet. At spillgenre bør være et viktig hensyn å ta for markedsførere, vil således være et poeng som blir klart demonstrert av resultatene i denne utredningen.