Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyklebust, Nicolai Urbye
dc.date.accessioned2006-05-15T12:03:49Z
dc.date.available2006-05-15T12:03:49Z
dc.date.issued2006-05-15T12:03:49Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167709
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne utredningen er å vurdere effekten av produktplassering i Massive Multiplayer Online Roleplaying Games (MMORPG) på brukernes holdninger og opplevde nytte av spillet. Det har vært gjort lite tidligere forskning på dette området, og det som har vært gjort har vært gjort på dataspill generelt, og da helst på spill med en moderne kontekst. Denne utredningen har således som formål å undersøke hvorvidt det foreligger forskjeller i holdning og opplevd nytte av produktplassering i denne spillgenren i forhold til de resultater som andre forsøk har fremvist. Videre er det et sentralt poeng å kartlegge hvilken form for produktplassering som best kan implementeres i spill av ulike genre, slik at brukernes spillopplevelse blir kompromittert minst mulig. I hvilken grad forhold som en lavere pris eller høyere kvalitet på spillet har innvirkning brukernes opplevde nytte og holdning til produktplassering er også vurdert. Oppgaven tar utgangspunkt i en netnografisk undersøkelse som grunnlag for hypotesedannelse. Disse er således søkt å forklares med bakgrunn i en survey foretatt blant et utvalg av MMORPG-spillere. Til forskjell fra tidligere forsøk som har funnet at produktplassering i hovesak blir tatt positivt i mot av spillermassen, røper dette forsøket en noe mer skeptisk brukergruppe overfor produktplassering i MMORPG. Dette gjelder spesielt om brukeren ikke for noen form for kompensasjon for eksponeringen til produktplassering, f.eks. i form av en lavere pris eller en høyere kvalitet for produktet. At spillgenre bør være et viktig hensyn å ta for markedsførere, vil således være et poeng som blir klart demonstrert av resultatene i denne utredningen.en
dc.format.extent522862 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi og markedsføringen
dc.subject
dc.titleProduktplassering i Massive Multiplayer Roleplaying Games : spillermassens opplevde nytte og holdninger til implementeringen av en ny kommersiell inntektsmodellen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel