Eksisterer det momentum i det norske aksjemarkedet?
Abstract
Formålet med denne utredningen er å teste om strategier som kjøper aksjer som har oppnådd
relativt høy avkastning over en periode på tre til tolv måneder, og selger de aksjene som har
hatt relativt lav avkastning i samme periode, vil oppnå signifikant positiv avkastning over
den etterfølgende perioden på tre til tolv måneder. En slik positiv trend i avkastningene
aksjer omtales som momentum.
I utredningen starter jeg med å se på teorien bak markedeseffisienshypotesen, og de viktigste
markedsfenomenene. Videre så ser jeg på kildene til profitt for en strategi som forsøker å
utnytte momentum i markedet, samt noen teorier om hva som er årsaken til at momentum
eksisterer i aksjemarkedet.
Selve undersøkelsen tar for seg aksjekurser ved Oslo Børs i perioden 1984 til 2006.
Porteføljen vurderes med henblikk på markedsrisiko i form av betaverdi og selskapsstørrelse.
Det ble oppnådd signifikant positiv avkastning for alle strategiene jeg testet, men ikke i alle
tidsperiodene. Undersøkelser av betaverdier og markedsstørrelser kunne ikke forklare den
positive avkastningen som ble oppnådd. Jeg utførte også testene i utvalg basert på størrelse
og betaverdi, og også her ble det oppnådd signifikant positiv avkastning.