Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyklebust, Harald
dc.date.accessioned2007-09-11T09:57:56Z
dc.date.available2007-09-11T09:57:56Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167753
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen er å teste om strategier som kjøper aksjer som har oppnådd relativt høy avkastning over en periode på tre til tolv måneder, og selger de aksjene som har hatt relativt lav avkastning i samme periode, vil oppnå signifikant positiv avkastning over den etterfølgende perioden på tre til tolv måneder. En slik positiv trend i avkastningene aksjer omtales som momentum. I utredningen starter jeg med å se på teorien bak markedeseffisienshypotesen, og de viktigste markedsfenomenene. Videre så ser jeg på kildene til profitt for en strategi som forsøker å utnytte momentum i markedet, samt noen teorier om hva som er årsaken til at momentum eksisterer i aksjemarkedet. Selve undersøkelsen tar for seg aksjekurser ved Oslo Børs i perioden 1984 til 2006. Porteføljen vurderes med henblikk på markedsrisiko i form av betaverdi og selskapsstørrelse. Det ble oppnådd signifikant positiv avkastning for alle strategiene jeg testet, men ikke i alle tidsperiodene. Undersøkelser av betaverdier og markedsstørrelser kunne ikke forklare den positive avkastningen som ble oppnådd. Jeg utførte også testene i utvalg basert på størrelse og betaverdi, og også her ble det oppnådd signifikant positiv avkastning.en
dc.language.isonoben
dc.subjectfinansiell økonomien
dc.titleEksisterer det momentum i det norske aksjemarkedet?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel