En analyse av mangfoldet og konkurransen i det norske TV-markedet : i lys av lanseringen av det digitale bakkenettet
Abstract
Hovedformålet med denne utredningen er å analysere hvordan det digitale bakkenettet vil
påvirke mangfoldet og konkurransen i det norske TV-markedet – med særlig fokus på de
norske kringkastere.
Med utgangspunkt i Hotellings teori om posisjonering og Schmalensees teori om
produktvarianter som etableringsbarrierer, har jeg ønsket å belyse hvordan mangfoldet av
TV-kanaler vil utvikle seg fremover – og hvordan de norske kringkasterne har tilpasset seg de
nye rammebetingelsene i markedet. Hovedkonklusjonene er at siden digitalisering av
bakkenettet medfører økt betydning av betal-TV, fører det igjen til et økt mangfold av kanaler
i TV-markedet. Dette kan bety at det er et marked for nisjekanaler i et digitalt bakkenett, og
at slike kanaler er gunstige å tilby for kringkasterne. Kombinert med at det blir plass til flere
kanaler i det digitale bakkenettet, kan dette gi de norske kringkasterne incentiver til å hindre
at potensielle nykommere etablerer seg med nisjekanaler som dermed vil konkurrere med de
eksisterende aktørene. Dette kan – og vil – norske kringkastere hindre ved å lansere flere
(nisje)kanaler. Ut i fra analysen kan det se ut som at dette er en strategisk binding fra
kringkasternes side.