Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteen, Henriette
dc.date.accessioned2007-08-23T06:59:10Z
dc.date.available2007-08-23T06:59:10Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167781
dc.description.abstractHovedformålet med denne utredningen er å analysere hvordan det digitale bakkenettet vil påvirke mangfoldet og konkurransen i det norske TV-markedet – med særlig fokus på de norske kringkastere. Med utgangspunkt i Hotellings teori om posisjonering og Schmalensees teori om produktvarianter som etableringsbarrierer, har jeg ønsket å belyse hvordan mangfoldet av TV-kanaler vil utvikle seg fremover – og hvordan de norske kringkasterne har tilpasset seg de nye rammebetingelsene i markedet. Hovedkonklusjonene er at siden digitalisering av bakkenettet medfører økt betydning av betal-TV, fører det igjen til et økt mangfold av kanaler i TV-markedet. Dette kan bety at det er et marked for nisjekanaler i et digitalt bakkenett, og at slike kanaler er gunstige å tilby for kringkasterne. Kombinert med at det blir plass til flere kanaler i det digitale bakkenettet, kan dette gi de norske kringkasterne incentiver til å hindre at potensielle nykommere etablerer seg med nisjekanaler som dermed vil konkurrere med de eksisterende aktørene. Dette kan – og vil – norske kringkastere hindre ved å lansere flere (nisje)kanaler. Ut i fra analysen kan det se ut som at dette er en strategisk binding fra kringkasternes side.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk styringen
dc.titleEn analyse av mangfoldet og konkurransen i det norske TV-markedet : i lys av lanseringen av det digitale bakkenetteten
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel