• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Partibarometre og markedspriser : påvirker politiske meningsmålinger for stortingsvalg aksje- og valutakurser?

Berge, Christian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Berge Christian 2007.pdf (800.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/167813
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3748]
Abstract
I denne oppgaven ønsker vi å teste om aksje- og valutakurser på lang sikt (fra 1980 til 2006) blir påvirket av at det blir publisert nye meningsmålinger for Stortingsvalg, såkalte partibarometre. Vi utvikler flere forskjellige nye metoder for hvordan vi best kan modellere en sånn sammenheng. Blant annet vil vi ved hjelp av en ARIMA-modell regne ut sannsynligheter for at bestemte partier vil vinne valget, og bruke disse til å regne ut tilnærmede tilstandspriser for dette. Vi finner en svak, men signifikant sammenheng mellom meningsmålinger og aksjekurser. Økt oppslutning om høyrepartiene har en tendens til å henge sammen med stigende aksjekurser. Sammenhengen er imidlertid sterkest på 80-tallet, og deretter avtagende. For valutakurs finner vi også antydning til sammenheng, men denne er så liten at det er vanskelig å konkludere.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit