Show simple item record

dc.contributor.authorLarsen, Aleksander
dc.date.accessioned2007-08-22T07:38:14Z
dc.date.available2007-08-22T07:38:14Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167837
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en empirisk studie som tar for seg temaet aksjeanbefalinger formidlet gjennom norske internettmedia. Mer spesifikt studeres anbefalinger fra nettstedet www.hegnar.no formidlet gjennom RSS-feeden Aksjetips1 i tidsrommet mellom 1. oktober 2006 og 31. mars 2007. Det er totalt 1596 artikler som studeres for denne perioden. Oppgaven opererer med nullhypotesen om at anbefalingene formidlet av nettstedet ikke bringer noen ny informasjon til markedet og at det derfor ikke er noen sammenheng mellom disse artiklene og aksjene på Oslo Børs. Oppgaven konkluderer med at den ikke kan forkaste nullhypotesen. Det er likevel påvist en svak statistisk sammenheng om at både de positive og de negative anbefalingene har størst påvirkning på eventdagen -1. Studien påviser videre en svak antydning til at vi er vitne til en overreaksjon med en tilhørende reversering. Avkastningen viser korrekt fortegn i dagene før anbefalingene publiseres, mens fortegnet skifter for de to påfølgende dagene.en
dc.language.isonoben
dc.subjectfinansiell økonomien
dc.titleAksjeanbefalinger formidlet i norske internettmedia : en empirisk studieen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record