En teoretisk studie av tv-markedets effisiens
Abstract
I den første delen går vi gjennom tv-markedet, aktørene, og særegenheter ved dette markedet.
Vi ser på implikasjoner av at tv-kanaler er tosidige plattformer, seerne er heterogene, og at tvprogrammer
har karakteristika av å være et fellesgode. Deretter definerer vi hva et effisient tvmarked
innebærer. Vi identifiserer tre variabler som vi mener vil ha innvirkninger på effisiens
i markedet, disse er: mangfold, programkvalitet og reklamemengde.
Vi ser så på hvilken betydning fire strukturelle faktorer påvirker tv-markedet. Dette er
eierskapsstruktur, finansieringsform, forhold i produktmarkedet og distribusjonsteknologi. Vi
finner da at delt eierskap vil gi større mangfold enn monopol, men at monopol kan ha sterkere
incentiver til å investere i kvalitet. Finansieringsformen har innvirkning på programmenes
karakteristika og mangfoldet. Vi ser også at produktmarkedet kan påvirke graden av kvalitet,
antall seere osv., gjennom reklamemarkedet. Avslutningsvis ser vi på hvordan forhold i
markedet blir påvirket når teknologien tv-programmene distribueres gjennom, kontrolleres av
profittmaksimerende aktører. Her vil tv-kanalenes incentiver endres, mens distributørens
incentiver kan innvirke på programmangfoldet i markedet.