Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAure, Odd Henning
dc.contributor.authorBergh, Harald Nygård
dc.date.accessioned2007-08-28T07:12:35Z
dc.date.available2007-08-28T07:12:35Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167839
dc.description.abstractI den første delen går vi gjennom tv-markedet, aktørene, og særegenheter ved dette markedet. Vi ser på implikasjoner av at tv-kanaler er tosidige plattformer, seerne er heterogene, og at tvprogrammer har karakteristika av å være et fellesgode. Deretter definerer vi hva et effisient tvmarked innebærer. Vi identifiserer tre variabler som vi mener vil ha innvirkninger på effisiens i markedet, disse er: mangfold, programkvalitet og reklamemengde. Vi ser så på hvilken betydning fire strukturelle faktorer påvirker tv-markedet. Dette er eierskapsstruktur, finansieringsform, forhold i produktmarkedet og distribusjonsteknologi. Vi finner da at delt eierskap vil gi større mangfold enn monopol, men at monopol kan ha sterkere incentiver til å investere i kvalitet. Finansieringsformen har innvirkning på programmenes karakteristika og mangfoldet. Vi ser også at produktmarkedet kan påvirke graden av kvalitet, antall seere osv., gjennom reklamemarkedet. Avslutningsvis ser vi på hvordan forhold i markedet blir påvirket når teknologien tv-programmene distribueres gjennom, kontrolleres av profittmaksimerende aktører. Her vil tv-kanalenes incentiver endres, mens distributørens incentiver kan innvirke på programmangfoldet i markedet.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk analyseen
dc.titleEn teoretisk studie av tv-markedets effisiensen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel