Verdsetting av Fred Olsen Energy samt en drøfting av ulike verdsettelsesteknikker
Abstract
Vi har i denne oppgaven verdsatt Fred Olsen Energy ASA ved hjelp av to forskjellige
metoder for verdsetting. Disse er fundamental- og komparativ verdsetting. Til grunn for
verdsettingsmetodene ligger en grundig strategisk og regnskapsbasert analyse av selskapets
historiske prestasjoner.
I valget av bedrifter som utgjør konsernets bransje har vi valgt å fokusere på aktører som i
stor grad tilbyr de samme produkter som Fred Olsen Energy. Vi har med andre ord lagt vekt
på at driften i selskapene skal være sammenlignbar.
I den strategiske analysen har vi beskrevet både interne og eksterne forhold som ligger til
grunn for historisk og framtidig rentabilitet i selskapet og i bransjen. Vi har valgt å bruke
Porter analyse for å skaffe innsikt i konkurransesituasjonen i bransjen, samt en SWOTanalyse
til å belyse bedriftsspesifikke forhold. Regnskapsanalysen er gjennomført etter et
rammeverk for investorbasert analyse. Fordi vi verdsetter egenkapitalen i konsernet har vi
konsentrert oss om de forhold som først og fremst er relevante for egnekapitalinvestorer.
Den fundamentale verdsettelsen er gjennomført ved først å framskrive regnskapstallene med
utgangspunkt i våre forventninger om framtiden, og så diskontere de framtidige verdier med
relevante avkastningskrav. Den komparative verdsettelsen er gjennomført uavhengig av
strategisk analyse og regnskapsanalyse. Her har vi forsøkt å vise hvordan man ved hjelp av
markedsverdi og bokførte verdier, kan finne estimater på virkelig verdi av egenkapitalen i et
børsnotert selskap.
Oppgavens hovedfokus har vært på strategisk-og regnskapsanalyse samt en drøfting av ulike
verdsettelsesmodeller.