Show simple item record

dc.contributor.authorFrantzen, Trond Johannes
dc.date.accessioned2007-02-12T10:44:09Z
dc.date.available2007-02-12T10:44:09Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167939
dc.description.abstractEksplosjonen i antall gratisaviser er et tegn på en utvikling som snart kan komme til å gjøre seg bemerket i det norske avismarkedet. Gratisavisene stjeler annonsører fra dagsavisene, som opplever økt konkurranse både i markedet for lesere og annonsører. Denne utredningen tar sikte på å studere konkurransen mellom dagsaviser og gratisaviser i lys av økonomisk teori. I den første delen presenteres dagens situasjon og aktørene som opererer i markedet jeg har tatt utgangspunkt i. Videre følger en presentasjon av medieøkonomisk teori rundt tosidige markeder, der det gis et innblikk i egenskaper og mekanismer som kjennetegner og preger slike markeder. Utredningens andre del er en analysedel og begynner med en modellpresentasjon der to sentrale faktorer trekkes frem og diskuteres. Inntektsfordelinger og annonsevolum danner hovedfokus for selve analysen, og gjennomgås i detalj før oppgaven avsluttes med konklusjoner og forslag til fremtidige undersøkelser.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk styringen
dc.titleDagsaviser og gratisaviser : konkurranse i tosidige markederen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record