Prisutviklingen i det norske optikermarkedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167949Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med min utredning er å analysere optikermarkedet i Norge. Utredningen er i
hovedsak basert på å gi en forklaring til høye priser i markedet i forhold til andre
europeiske land og hvordan Specsavers, med sin inntreden i markedet, vil påvirke
priskonkurransen.
Utredningen er lagt opp slik at jeg først begynner med en innføring i optikerbransjen
for deretter å ta for meg relevante temaer for å besvare mine problemstillinger.
Optikermarkedet i Norge er et marked som er preget av høye søkekostnader og
relativt høy kundelojalitet. Disse faktorene er, etter min mening, av størst betydning
for at vi har Europas høyeste priser på briller i Norge. Med hensyn på inntredenen av
Specsavers ser det ut som at dette kan lede til en begrenset priskrig på de billigste
produktene.