Finnes desembereffekten i det norske aksjemarkedet?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167963Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å avdekke om vinneraksjene et år har en tendens til å ha ekstra kraftige stigninger i aksjekursene i desember – det er altså en undersøkelse på den såkalte desembereffekten.
Utredningen er bygget opp med en beskrivelse av utførelsen og begrunnelse på hvorfor de ulike metodene er blitt brukt. Deretter diskuteres det årsaker til at det kan finnes en eventuell desembereffekt, og vi ser også på argumenter som taler mot desembereffekten. Videre kommer vi inn på en beskrivelse av andre lignende kalendereffekter som er blitt studert, før vi går gjennom hypotesene vi tester.
Resultatene er delt inn i tre hoveddeler, der vi starter med kvantitative resultater fra dataene som er samlet inn og bearbeidet, og vi tester for desembereffekten for små og store vinneraksjer. Neste del er en kvalitativ analyse av vinneraksjene fra 2000 til 2005, og i siste del ser vi på resultater fra andre undersøkelser som er utført på desembereffekten i andre aksjemarkeder.
Kort oppsummert kan vi si at det ikke ble funnet signifikante resultater på at desembereffekten finnes i det norske aksjemarkedet.