Show simple item record

dc.contributor.authorÅsland, Ole Martin
dc.date.accessioned2006-08-22T08:24:29Z
dc.date.available2006-08-22T08:24:29Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167963
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen er å avdekke om vinneraksjene et år har en tendens til å ha ekstra kraftige stigninger i aksjekursene i desember – det er altså en undersøkelse på den såkalte desembereffekten. Utredningen er bygget opp med en beskrivelse av utførelsen og begrunnelse på hvorfor de ulike metodene er blitt brukt. Deretter diskuteres det årsaker til at det kan finnes en eventuell desembereffekt, og vi ser også på argumenter som taler mot desembereffekten. Videre kommer vi inn på en beskrivelse av andre lignende kalendereffekter som er blitt studert, før vi går gjennom hypotesene vi tester. Resultatene er delt inn i tre hoveddeler, der vi starter med kvantitative resultater fra dataene som er samlet inn og bearbeidet, og vi tester for desembereffekten for små og store vinneraksjer. Neste del er en kvalitativ analyse av vinneraksjene fra 2000 til 2005, og i siste del ser vi på resultater fra andre undersøkelser som er utført på desembereffekten i andre aksjemarkeder. Kort oppsummert kan vi si at det ikke ble funnet signifikante resultater på at desembereffekten finnes i det norske aksjemarkedet.en
dc.format.extent505943 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectfinansen
dc.titleFinnes desembereffekten i det norske aksjemarkedet?en
dc.typeMaster thesisen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record