Organisasjoners visuelle identitet og omdømmeutviklingen ved NHH : teori og praktisk anvendelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167967Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4372]
Sammendrag
I denne utredningen lager jeg et normativt rammeverk basert på ulik og kompleks identitetsteori. I utredningens teoridel bidrar min veileder, professor Supphellen, med kunnskap om merkestrategi og omdømmeutvikling. Rammeverket, eller syntesen, gir ledelsen en innføring i hvordan man ideelt burde gå frem for å endre virksomheters visuelle identitet angående organisering og ledelse. Utredningens hovedfokus er det visuelle, og de visuelle identitetskomponentene (navn, symbol, farger osv.) blir presentert i et eget avsnitt. Rammeverket består av til sammen åtte trinn, og det tas i bruk bidrag fra hele identitetsteorien. Caset omhandler Norges handelshøyskole (NHH), og prosessen frem til en nyutviklet grafisk profil. Case-analysen er todelt: jeg ser på graden av korrelasjon mellom prosessen ved NHH og den ideelle syntesen, samt beslutningene angående de visuelle identitetskomponentene. Case-analysen resulterer i en avviksanalyse og en evaluering av de visuelle identitetskomponentene. Det viser seg at prosessen ved NHH ikke korrelerer med syntesen på sentrale punkter. Til sist i utredningen kommer jeg med anbefalinger til NHH angående fullførelsen av den pågående prosessen og fremtidige utfordringer. Sentrale punkter her er implementering og vedlikehold, samt intern anerkjennelse for visuell identitet som en ledelsesressurs.