Informasjonsinnholdet i samtidige utbytte- og resultatannonseringer
Abstract
I denne utredningen gjennomfører vi en begivenhetsstudie der vi tester hvorvidt uventede
utbytte- og resultatendringer, for selskaper notert på Oslo Børs, er forbundet med abnormal
avkastning. Vi finner at uventede utbytteøkninger, approksimert ved utbytteendringer,
er forbundet med signifikant positiv abnormal avkastning, noe som er konsistent med
signalteorien. Ved å gjøre annonseringene betinget på både utbytte og resultat finner vi
samspilleffekter mellom utbytte- og resultatannonseringene.
Resultatet avhenger ikke av estimeringen av parametrene i markedsmodellen, som brukes
til å finne normale avkastninger, og synes robust overfor ulike måter å dele inn utvalget
etter endringer i resultat. Resultatet er i liten grad drevet av ekstremverdier, men holder
ikke for et utvalg der begivenheter med andre annonseringer i begivenhetsvinduet er
utelatt. Vi betrakter analyser for ulike utvalg gruppert etter forskjellige karakteristika.
Vi prøver også å lage en modell for forventet utbytte.
Videre analyserer vi den abnormale avkastningen forbundet med annonseringene ved
hjelp av regresjonsanalyse. Vi finner at en bedrifts Marked
Bok -forhold har forklaringskraft ut
over de overraskende endringene i utbytte og resultat.