• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor Shanghai? : norske rederiers direkteinvesteringer i Shanghai

Høen, Hans-André Aadland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hoen 2008.pdf (818.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/168137
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3762]
Abstract
I perioden 1965-1999 etablerte mange norske rederier seg i Singapore. Flere tiår senere, i perioden 1995-2008, etablerer flere av de største norske rederiene seg i Shanghai. Hvorfor gjør de det? Er det et sammenfall i lokaliseringsfaktorer mellom de to stedene? Ved hjelp av Dunnings eklektiske paradigme forsøker denne utredningen å gjøre rede for nettopp dette. Hovedfunnet er at mens de norske rederiene vektlegger et mangfold av syv ulike lokaliseringsfaktorer i Singapore, er rederiene entydige om at det er kun to signifikante lokaliseringsfaktorer i Shanghai: 1. Geografisk nærhet til kunder og marked. 2. Ønske om å etablere seg i det kinesiske markedet. Kina er et spesielt vanskelig land å betjene fra Norge, mye fordi Kinas forretningskultur er så preget av guanxikulturen. Skal man lykkes stort i det kinesiske markedet kreves det personlig tilstedeværelse. Rederiene tiltrekkes av det store markedet som eksisterer i dag og øyner omrisset av hvilket potensial som vil ligge i det kinesiske markedet i fremtiden.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit