dc.contributor.author | Høen, Hans-André Aadland | |
dc.date.accessioned | 2008-11-14T09:18:04Z | |
dc.date.available | 2008-11-14T09:18:04Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/168137 | |
dc.description.abstract | I perioden 1965-1999 etablerte mange norske rederier seg i Singapore. Flere tiår senere, i perioden 1995-2008, etablerer flere av de største norske rederiene seg i Shanghai. Hvorfor gjør de det? Er det et sammenfall i lokaliseringsfaktorer mellom de to stedene? Ved hjelp av Dunnings eklektiske paradigme forsøker denne utredningen å gjøre rede for nettopp dette. Hovedfunnet er at mens de norske rederiene vektlegger et mangfold av syv ulike lokaliseringsfaktorer i Singapore, er rederiene entydige om at det er kun to signifikante lokaliseringsfaktorer i Shanghai: 1. Geografisk nærhet til kunder og marked. 2. Ønske om å etablere seg i det kinesiske markedet. Kina er et spesielt vanskelig land å betjene fra Norge, mye fordi Kinas forretningskultur er så preget av guanxikulturen. Skal man lykkes stort i det kinesiske markedet kreves det personlig tilstedeværelse. Rederiene tiltrekkes av det store markedet som eksisterer i dag og øyner omrisset av hvilket potensial som vil ligge i det kinesiske markedet i fremtiden. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.subject | finans | en |
dc.title | Hvorfor Shanghai? : norske rederiers direkteinvesteringer i Shanghai | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Marin teknologi: 580::Skipsteknologi: 582 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en |