Mulighetsanalyse av en kommersiell handelsrute gjennom Nordøstpassasjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168245Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Denne utredningen tar sikte på å studere og sammenligne en mulig kommersiell shippingrute
mellom Europa og Asia gjennom Nordøstpassasjen med en tradisjonell handelsrute via
Suezkanalen. Hovedfokus vil være på tørrlastmarkedet. Vanskelige isforhold i Arktis har
lenge vært en hindring for seiling gjennom dette området. Nyere undersøkelser viser
imidlertid at isdekket som følge av den globale oppvarmingen har blitt betydelig redusert.
Dette gjør at mulighetsvurderinger av Nordøstpassasjen som handelsrute er mer aktuelle enn
noen gang. Og for å vurdere Nordøstpassasjen som et alternativ, så må vi ha et
sammenligningsgrunnlag, noe som er ruten gjennom Suezkanalen for de destinasjonene vi har
valgt. Vi sammenligner de to rutene ved å se på de totale kostnadene/resultatet, samt
kontantstrømanalyse per lastereise(”Voyage Cash Flow Analysis”) og analyse av nødvendig
fraktrate("Required freight rate analysis").
Vi starter oppgaven med å gi en generell beskrivelse av skipsfartsindustrien og
handelsutviklingen mellom Europa og Asia de siste tiårene. Vi tar også med en oversikt over
transportkanalene i sjø mellom de to kontinentene, og isutviklingen i Arktis. Videre følger en
mer teoretisk del, der vi først presenterer teori om kostnadsklassifisering, typer av
kontraktsmessige arrangement, samt teori om kontantstrømanalyse. Disse teoriene danner
selve fundamentet for de mer spesifikke modellene vi studerer senere i oppgaven. Etter en
kort forklaring på hva disse analysene innebærer, så går vi videre med å presentere variablene
som er benyttet i modellen og hvordan man estimerer disse. Når vi har estimert alle
variablene, så presenterer vi resultatet av beregningene våre og kommenterer disse.
Siste del av oppgaven blir viet til sensitivitetsanalyse. Ved hjelp av slike analyser får vi
dannet oss et bilde av hvilke variabler som er de mest kritiske for resultatet vårt, og vi ser
også hvilke verdier variablene må ha for at skipsfart gjennom Nordøstpassasjen skal være
lønnsomt. Disse resultatene vil videre bli brukt i konklusjonene våre.