Undersøkelse av internprispraksis i Norge : benyttes internprising som et effektivt styringsverktøy?
Abstract
Denne utredningen har undersøkt internprispraksis i Norge, og drøftet praksis opp mot
internprisingteorien. 109 bedrifter svarte på vår undersøkelse, og foretakene er godt spredt både
bransjemessig og i størrelse. Denne utredningen er den første i Norge som kartlegger bruk av
internpriser på et nasjonalt nivå. Gjennom svar på hovedproblemstillingen finner utredningen at
flertallet av foretakene unnlater å benytte markedspris som internpris, selv om markedspris
anbefales av teorien, og at internprising derfor ikke benyttes fullt ut som et effektivt styringsverktøy i
Norge.
Internpristeorien hevder at kostbaserte internprismetoder bidrar til et mindre effektivt
styringssystem. Kaplan og Atkinson (1998) mener eksempelvis at bruk av kostbaserte
internprismetoder ikke kan forsvares. Tidligere internasjonale studier av internprispraksis (Atkinson,
1987; Anthony og Govindarajan, 2007) viser at de fleste benytter kostbaserte internpriser, noe som
strider mot teorien. Vår utredning tester, som den første i Norge, dette i en norsk kontekst.
Utredningen har, som Atkinson (1987), delt internprising inn i to: Internpris ved (a) internsalg av
støttetjenester, og internpris ved (b) konserninterne transaksjoner mellom resultatsentra.
Bedriftene oppgir selv at de er fornøyde med sin internprispraksis uavhengig av hvilken metode de
benytter. Videre viser utredningen at de fleste foretakene med resultatbasert bonus benytter
kostbaserte internprismetoder, noe som kan resultere i feil bonusgrunnlag. Avslutningsvis viser
utredningen at foretak med kostbaserte internpriser legger mer defensive motiv til grunn for valg av
internprismetode enn foretak som benytter markedsbaserte internpriser.
Utredningen presenterer også andre funn som er med på å undersøke bruk av internpriser i Norge,
men som faller utenfor hovedproblemstillingen.