• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersøkelse av internprispraksis i Norge : benyttes internprising som et effektivt styringsverktøy?

Saghaug, Petter; Strand, Vegar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Saghaug og Strand 2009.pdf (922.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/168247
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
Denne utredningen har undersøkt internprispraksis i Norge, og drøftet praksis opp mot

internprisingteorien. 109 bedrifter svarte på vår undersøkelse, og foretakene er godt spredt både

bransjemessig og i størrelse. Denne utredningen er den første i Norge som kartlegger bruk av

internpriser på et nasjonalt nivå. Gjennom svar på hovedproblemstillingen finner utredningen at

flertallet av foretakene unnlater å benytte markedspris som internpris, selv om markedspris

anbefales av teorien, og at internprising derfor ikke benyttes fullt ut som et effektivt styringsverktøy i

Norge.

Internpristeorien hevder at kostbaserte internprismetoder bidrar til et mindre effektivt

styringssystem. Kaplan og Atkinson (1998) mener eksempelvis at bruk av kostbaserte

internprismetoder ikke kan forsvares. Tidligere internasjonale studier av internprispraksis (Atkinson,

1987; Anthony og Govindarajan, 2007) viser at de fleste benytter kostbaserte internpriser, noe som

strider mot teorien. Vår utredning tester, som den første i Norge, dette i en norsk kontekst.

Utredningen har, som Atkinson (1987), delt internprising inn i to: Internpris ved (a) internsalg av

støttetjenester, og internpris ved (b) konserninterne transaksjoner mellom resultatsentra.

Bedriftene oppgir selv at de er fornøyde med sin internprispraksis uavhengig av hvilken metode de

benytter. Videre viser utredningen at de fleste foretakene med resultatbasert bonus benytter

kostbaserte internprismetoder, noe som kan resultere i feil bonusgrunnlag. Avslutningsvis viser

utredningen at foretak med kostbaserte internpriser legger mer defensive motiv til grunn for valg av

internprismetode enn foretak som benytter markedsbaserte internpriser.

Utredningen presenterer også andre funn som er med på å undersøke bruk av internpriser i Norge,

men som faller utenfor hovedproblemstillingen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit