Belønningssystem i en produksjonsbedrift : hvordan belønne i henhold til bedriftens strategiske mål
Abstract
Et helhetlig belønningssystem består av både finansielle og ikke-finansielle belønninger. Noen bedrifter med standardiserte arbeidsoppgaver har en tendens til å overfokusere på de finansielle belønningene, og neglisjerer behovet for ikke-finansielle belønninger. Oppgavens
problemstilling har derfor vært: Hvordan kan en produksjonsbedrift benytte belønningssystemet til å nå sine strategiske mål? Jeg har forsøkt å kartlegge det helhetlige belønningssystemet til en produksjonsbedrift, hvor majoriteten av de ansatte er kvinner. Videre har jeg analysert hvordan bedriftens belønningssystem enten kan være effektivt,
meningsløst eller virke mot sin hensikt. Til slutt har jeg forklart hvordan bedriftens strategiske mål kan operasjonaliseres i varierende grad. Når målet vanskelig kan operasjonaliseres betyr dette at det vil være mer problematisk å se en sammenheng mellom en bestemt handling og det strategiske målet. Hovedkonklusjonen til oppgaven er at bedriften fokuserer på finansielle belønninger som motivasjon for ansatte, men belønningene har antagelig mistet sin insentiveffekt ettersom de
ansatte nå forventer disse belønningene uavhengig av hvor bra bedriften gjør det.