Styring i sykehusene : har sykehusreformen gjort at vi har fått bedre beslutningsrelevant økonomisk informasjon?
Abstract
Den offentlige organiserte spesialisthelsetjenesten har gjennomgått en massiv omorganisering
fra og med 1. januar 2002 og frem til i dag. Da trådte lov om helseforetak m.m. i kraft, og
endret eierskapet for enhetene i spesialisthelsetjenesten. Eierskapet ble overført fra
fylkeskommunen til staten. Samtidig som eierskapet og organiseringen av
spesialisthelsetjenesten ble gjort om, ble det også foretatt en endring i den økonomiske
rapporteringsformen. Hensikten med denne utredningen er å sammenlikne
rapporteringsformen under det fylkeskommunale eierskapet, der rapporteringen fulgte
regnskapsreglene gitt i kommuneloven, med rapporteringsformen under det statlige eierskapet,
der rapporteringen følger regnskapsreglene gitt i regnskapsloven.
Utredningen innholder en analyse med tre ulike komponenter, der vi tar for oss teori, empiri
og praksis. Hovedformålet er å undersøke hvilken regnskapslovgivning som gir mest relevant
informasjon ut fra foretakets formål. Et fokus vil være finansielle regnskap sammenliknet med
lønnsomhetsregnskap. Etter denne analysen vil vi konkludere og gi forslag til videre studier på
bakgrunn av resultatene i denne oppgaven.
Analysen tar utgangspunkt i forskjellene i regnskapsprinsippene i kommuneloven og
regnskapsloven. Som studieobjekt har vi valgt å se på det samme sykehusforetaket før og etter
reformen, henholdsvis det daværende Buskerud sentralsykehus FKF og det nåværende
Sykehuset Buskerud HF.
Vi har i denne studien funnet at privat og offentlig sektor har svært ulike formål. Det bør
derfor ligge en formålsanalyse til grunn for valg av rapporteringsform. Vi konkluderer med at
offentlig sektor ikke har lønnsomhetsfokus, og bør dermed ikke benytte lønnsomhetsregnskap
som rapporteringsform.