Hvordan oppnå markedsmakt i Personal Health Record-bransjen : bransjeutvikling i grenselandet mellom stat og det private næringslivet
Abstract
I denne oppgaven har vi sett på utviklingen av bransjer innenfor elektronisk utveksling av
helseinformasjon. Dette er relativt nye bransjer som har det interessante ved seg at de ligger i
grenselandet mellom det offentlige og private næringsliv. Vi har i denne oppgaven mer
spesifikt fokusert en bransje som ikke er direkte knyttet til helsevesenet, men fokuserer på
individets rett til å ha kontroll på sin egen helseinformasjon, den såkalte Personal Health
Record- bransjen (PHR- bransjen). I de siste årene har PHR- bransjen fått stor
oppmerksomhet verden over og da spesielt i USA, og mange mener at dette kan bli en av de
største nye bransjene i tiden fremover. Det som har medført at en denne bransjen har blitt
interessant, er at helsesektorene verden over ikke fullt ut har dratt nytte av den raske
utviklingen som har skjedd ellers i samfunnet når det gjelder bruk av ny teknologi. Dette
gjelder både i forhold til informasjonsflyt og informasjonskontroll, og da i første rekke
gjennom nye medier som mobil, Internett og nyere intelligente systemer.
I denne oppgaven har vi sett på hvordan dagens teorier kan benyttes i forhold til denne nye
bransjen, og videre hvordan disse teoriene kan videreutvikles for å forstå bransjen bedre.
Mer konkret har vi vurdert utviklingen i forhold til en dominant design i bransjen, og i den
forbindelse hvordan aktører i bransjen kan påvirke at deres løsning enten blir den dominante
designen eller i alle fall er kompatibel med det. I tillegg har vi valgt å inkorporere Michael E.
Porter(1980) sin femfaktormodell i et annet analyseverktøy for å beskrive utviklingen mot
fastsettelsen av en dominant design. Vi har imidlertid vært nødt til å foreta noen
modifikasjoner for at Porters femfaktormodell skal passe til denne bransjen.
Samlet sett mener vi at denne gjennomgangen av teoretiske modeller i forhold til PHRbransjen
vil gi aktørene mulighet til å kunne analysere markedet og med det bedre
posisjonere seg for å oppnå markedsmakt.