Betingelser for adopsjon av destinasjonsnettsider : modererende effekter av turistbakgrunn og varighet på tur.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168547Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Målet med denne utredningen er å teste om turistbakgrunn og varighet på tur har en
modererende effekt på forholdet mellom opplevd nytte av ulike websideelementene og samlet
opplevd nytte av en destinasjonsnettside. Resultatene fra denne utredningen kan hjelpe
destinasjonsnettsider å anvende ressurser på ulike websideelementer mer effektivt mot turister
med ulike turistbakgrunn og varighet på tur.
En teoretisk adopsjonsmodell, basert på Technology Acceptance Model, ble konstruert for å
få frem sammenhengene mellom opplevd nytte av websideelementer og intensjon om bruk
med hensyn til å ta i bruk en destinasjonsnettside til å planlegge en tur til destinasjonen.
Atferdskontroll og subjektiv norm ble tatt med som kontrollvariabler. Datainnsamling ble
utført ved å sende fire ulike spørreundersøkelser til studenter ved Norges Handelshøyskole.
Dataene fra spørreundersøkelsen ble tolket ved hjelp av SPSS.
Funnene fra spørreundersøkelsen går i motsatt retning av utredningens hypoteser. Hypotesene
tok utgangspunkt i at utenlandske turister i forhold til hjemhørende turister og lang tur i
forhold til kort tur skulle ha mer opplevd nytte av websideelementene. Utredningen avsluttet
med en drøfting av årsaken til forkastning av hypotesene, med mulige forklaringer på
resultatet og potensielle implikasjoner for destinasjonsnettsidene.