Show simple item record

dc.contributor.authorLarsen, Elisabeth Møinichen
dc.date.accessioned2010-08-17T07:10:30Z
dc.date.available2010-08-17T07:10:30Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168547
dc.description.abstractMålet med denne utredningen er å teste om turistbakgrunn og varighet på tur har en modererende effekt på forholdet mellom opplevd nytte av ulike websideelementene og samlet opplevd nytte av en destinasjonsnettside. Resultatene fra denne utredningen kan hjelpe destinasjonsnettsider å anvende ressurser på ulike websideelementer mer effektivt mot turister med ulike turistbakgrunn og varighet på tur. En teoretisk adopsjonsmodell, basert på Technology Acceptance Model, ble konstruert for å få frem sammenhengene mellom opplevd nytte av websideelementer og intensjon om bruk med hensyn til å ta i bruk en destinasjonsnettside til å planlegge en tur til destinasjonen. Atferdskontroll og subjektiv norm ble tatt med som kontrollvariabler. Datainnsamling ble utført ved å sende fire ulike spørreundersøkelser til studenter ved Norges Handelshøyskole. Dataene fra spørreundersøkelsen ble tolket ved hjelp av SPSS. Funnene fra spørreundersøkelsen går i motsatt retning av utredningens hypoteser. Hypotesene tok utgangspunkt i at utenlandske turister i forhold til hjemhørende turister og lang tur i forhold til kort tur skulle ha mer opplevd nytte av websideelementene. Utredningen avsluttet med en drøfting av årsaken til forkastning av hypotesene, med mulige forklaringer på resultatet og potensielle implikasjoner for destinasjonsnettsidene.en
dc.language.isonoben
dc.titleBetingelser for adopsjon av destinasjonsnettsider : modererende effekter av turistbakgrunn og varighet på tur.en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record