Markedsmakt i det norske kraftmarkedet : en RSI-analyse av konkurransen i det norske kraftmarkedet
Abstract
Det vi har funnet ut om markedsmakten i Norge er at Statkraft som største aktør først om fremst har lokal markedsmakt, det vil si markedsmakt til å øke kraftprisene opp til nivået på prisene i de omkransende prissonene. Dette gjelder når man studerer hele Norge under ett og når man studerer den enkelte prissonene separat. Det fremkommer et klart mønster der vi ser at timene hvor Statkraft har lokal markedsmakt fordeler seg på høylasttimene. E-CO og Nord-Trøndelag Elektrisitet (NTE) har vist seg å ha potensiell markedsmakt i sine respektive prisoner, henholdsvis NO1 for E-CO og NO2 for NTE.
Det ble videre funnet at global markedsmakt til å øke prisen i en prissone over prisen i alle andre prissoner var fraværende i Norge i 2009. Det var kun i NO2 i desember at Statkraft hadde visse tendenser til denne formen for markedsmakt.
Det ble funnet en klar negativ korrelasjon mellom RSI og LI i de månedene hvor markedsmakten var høyest. Det vil si at prisen over marginalkostnad økte når RSI falt, altså når markedsmakten øker.
Til slutt har vi funnet at økt investering i produksjonskapasitet, gjennom konsesjoner til ikke dominerende selskaper, vil være et effektivt middel for å dempe markedsmakten. Når det gjelder konsesjoner til ikke regulerbar kraft, spesielt vindkraft, vil dette ha en utelukkende positiv effekt på markedsmakten uavhengig av hvilket selskap kapasiteten tilfaller.