Lokalisering av flyavganger: en empirisk undersøkelse av avgangstidsmønsteret i det norske luftfartsmarkedet i perioden 2000 – 2008
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168665Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
I denne mastergradsutredningen skal jeg undersøke graden av samlokalisering på det norske
stamrutenettet som følge av at Norwegian etablerte seg i markedet i 2002. Oppgaven er
inspirert av to tidligere studier. Salvanes et. al (2005) undersøkte graden av samlokalisering
som følge av dereguleringen i 1994, mens Sandal (2007), baserte seg på Salvanes et. al
(2005), og analyserte hvordan åpningen av Oslo Lufthavn Gardermoen i 1998 påvirket
avgangstidsmønsteret. Denne oppgaven er en videreføring av disse studiene, ved at samme
fremgangsmåte benyttes på nyere data. Perioden oppgaven tar for seg er årene 2000 – 2008.
I perioden 2000 – 2001 var det kun to aktører på det norske stamrutenettet, SAS og
Braathens. I oktober 2001 ble Braathens erklært fallitt, og SAS fikk kjøpe selskapet. Fra
oktober 2001 var det dermed monopol på det norske stamrutenettet. Monopolperioden varte
imidlertid ikke lenge ettersom Norwegian etablerte seg i markedet i august 2002.
Konkurranseteori kan lede frem til en forventning om avgangstidsmønsteret gitt
konkurranseform. Jeg vil i utredningen spesifisere empiriske modeller som testes med tanke
på å avdekke en eventuell endring i avgangstidsmønsteret etter at Norwegian etablerte seg i
markedet.