Lean + media = sant? : hvilke utfordringer står et mediekonsern overfor i satsingen på lean?
Abstract
Lean er en metode for å effektivisere og forbedre ulike prosesser og er tradisjonelt blitt brukt
i industribedrifter, med ”The Toyota Way” som et kjent eksempel. De siste årene er lean tatt
i bruk i en rekke ulike bransjer. Mediekonsernet Schibsted opprettet høsten 2008
programgruppen ”kontinuerlig forbedring” som skal implementere lean i konsernet. Målet
for denne oppgaven har vært å vurdere hvorvidt lean er anvendbart i mediebransjen. Studien
bygger blant annet på intervjuer med sentrale personer i Schibsteds lean-satsing, en analyse
av konstruksjonen av programgruppen ”kontinuerlig forbedring” og to konkrete lean-
prosjekter. Oppgaven presenterer et rammeverk for hvordan implementere lean i en
organisasjon og tar også for seg lean ut ifra et endringsperspektiv, samt hvilke kritiske
forutsetninger som må være oppfylt. Resultatene viser at det er mulig å anvende lean i
mediebedrifter, men at det krever tilpasninger.