dc.contributor.author | Meyer-Myklestad, Ingibjörg | |
dc.date.accessioned | 2010-11-03T09:57:27Z | |
dc.date.available | 2010-11-03T09:57:27Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/168693 | |
dc.description.abstract | Lean er en metode for å effektivisere og forbedre ulike prosesser og er tradisjonelt blitt brukt
i industribedrifter, med ”The Toyota Way” som et kjent eksempel. De siste årene er lean tatt
i bruk i en rekke ulike bransjer. Mediekonsernet Schibsted opprettet høsten 2008
programgruppen ”kontinuerlig forbedring” som skal implementere lean i konsernet. Målet
for denne oppgaven har vært å vurdere hvorvidt lean er anvendbart i mediebransjen. Studien
bygger blant annet på intervjuer med sentrale personer i Schibsteds lean-satsing, en analyse
av konstruksjonen av programgruppen ”kontinuerlig forbedring” og to konkrete lean-
prosjekter. Oppgaven presenterer et rammeverk for hvordan implementere lean i en
organisasjon og tar også for seg lean ut ifra et endringsperspektiv, samt hvilke kritiske
forutsetninger som må være oppfylt. Resultatene viser at det er mulig å anvende lean i
mediebedrifter, men at det krever tilpasninger. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.subject | strategi og ledelse | en |
dc.title | Lean + media = sant? : hvilke utfordringer står et mediekonsern overfor i satsingen på lean? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en |