Fra forretningsidé til forretningspraksis : en empirisk studie fra Tanzania
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168739Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Denne masteravhandlingen studerer effekten av å tilby mikrofinansklienter i Tanzania trening
i entreprenørskap. Med utgangspunkt i en forretningsplankonkurranse, studerer jeg
korrelasjoner mellom karakterene på forretningsplanene og entreprenørenes
forretningspraksis. Funnene viser at utvalgets kvinner har opplevd et større kunnskapsløft fra
den tilbudte treningen enn menn. Jeg finner imidlertid ingen signifikant korrelasjon mellom
forretningsplankarakter og forretningsrelaterte investeringer for kvinner. Dette tyder på at
kvinnene i utvalget har hatt vanskeligheter med å omgjøre lærdommen til praksis. De ser
imidlertid ut til å implementere ulike markedsføringstiltak i større grad enn menn. Hos menn
ser ikke treningen ut til å ha resultert i noe kunnskapsløft av betydning, men det kan se ut til å
ha bidratt til at de realiserer forretningsideene sine i større grad. Nøyaktig hvorfor det er slik
er det vanskelig å si noe om, en mulig forklaring kan være at kvinner er mer risikoaverse, og
at investeringer er forbundet med risiko.