Egner balansert målstyring seg som styringsverktøy i videregående opplæring? : en studie av Sogn og Fjordane og Sør-Trøndelag fylkeskommuner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168773Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Denne masteroppgaven ser på bruken av balansert målstyring (BMS) i videregående
opplæring basert på innføringen og erfaringene i Sogn og Fjordane og Sør-Trøndelag
fylkeskommer. Følgende to problemstillinger ligger til grunn for oppgaven:
• Har innføring av balansert målstyring i videregående opplæring bidratt til mer relevant styringsinformasjon for ledelsen i Sogn og Fjordane og Sør-Trøndelag fylkeskommune?
• Kan en ut fra resultatene i de to fylkene konkludere med at balansert målstyring generelt kan
være et egnet styringsverktøy for videregående opplæring?
For å svare på problemstillingene ble det samlet inn data via sentrale dokument i
fylkeskommunene og gjennom intervjuer med til sammen 6 intervjuobjekter fra den sentrale
politiske og administrative ledelsen i fylkeskommunene. Det ble brukt semistrukturerte
intervjuer som ga rom for noe improvisasjon underveis, men som samtidig var basert på en
utarbeida intervjuguide som gjorde at resultatene kunne sammenlignes i ettertid.Hovedfunnene i oppgaven tyder på at innføring av BMS i Sogn og Fjordane fylkeskommune
ikke er gjennomført i tråd med måla en hadde for innføring av BMS, men at en har lykkes noe
bedre i videregående opplæring som er tema i denne oppgaven enn i andre deler av
organisasjonen. Det er derfor belegg for å si at innføring av balansert målstyring i liten grad
har ført til relevant styringsinformasjon. Sør-Trøndelag fylkeskommune har i større grad nådd
måla ved innføring av BMS, og det kan konkluderes med at innføring av BMS har ført til mer
relevant styringsinformasjon for ledelsen. Begge fylkene har forbedringspotensial når det
gjelder å følge opp det som rapporteres inn i vertøyet, for å sikre en bedre politisk forankring
og finne bedre styringsparametre.
Svaret på problemstilling to er ja, men det krever tilpasning. Det viktigste hensynet er at
videregående opplæring er en del av offentlig sektor som er politisk styrt. I tillegg vil det være
en fordel å innføre systemet i fylkeskommunene som helhet og ikke bare for videregående
opplæring. De største fordelene med innføring av BMS vil være at en får fokus på flere
områder enn bare økonomi, og riktig bruk av verktøyet vil legge til rette for mer overordnet
styring både for politikere og administrativ ledelse.