• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Basert på Telenors etablering i Bangladesh og Pakistan, hvordan ser fremtiden ut i India? : en analyse av Telenors utfordringer knyttet til etablering i et nytt ukjent marked

Jenssen, Jannicke Lie; Øren, Anja
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Jenssen og Oren 2010.pdf (2.794Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/168807
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å identifisere de utfordringene Telenor stod overfor i

Bangladesh og Pakistan, for så å se på hvilke erfaringer de tok med seg videre til etableringen

i India. Avslutningsvis spekulerer vi i Telenors fremtid i det indiske markedet. Utredningen

tar utgangspunkt i Peng (2006) sitt teoretiske rammeverk A Comprehensive Model of Foreign

Market Entries. Vi har imidlertid utvidet modellen til å inkludere Bartlett & Ghoshals

transnasjonale teori. Rammeverket brukes til å belyse Telenors utfordringer, erfaringer og

videre muligheter i India.

Studiets formål er eksplorerende, og vi tar i bruk et multippelt casestudy. Data har

hovedsakelig blitt samlet inn ved hjelp av semi-strukturerte intervjuer med ansatte i ledende

stillinger i Telenor Group. Der vi fant det hensiktsmessig har vi supplert med relevant

sekundærinformasjon.

Funnene våre viser at de erfaringene Telenor har tatt med seg fra håndteringen av

utfordringene i Bangladesh og Pakistan, i stor grad har påvirket og styrket selskapet i deres

etablering i India. Analysen viser imidlertid at den harde konkurransen i markedet gjør at

etableringen i India ikke går som forventet og at Telenors fremtid ser mørk ut. Vi

argumenterer for at det kan være hensiktsmessig for Telenor å gå mot en mer transnasjonal

løsning for å hevde seg i India. Gjennom en slik organisering mener vi at Telenor kan utnytte

sin erfaring og kompetanse, samtidig som de er lokalt tilpasset. Dette kan føre til at de klarer å

differensiere seg og følgelig kapre en større del av markedet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit