Det norske importvernet- en kilde til samfunnsøkonomisk tap? : en teoretisk analyse av den samfunnsøkonomiske effektiviteten i skandinavisk matindustri
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169007Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne oppgaven ser på hvorvidt det eksisterer et samfunnsøkonomisk tap i den norske matindustrien. Teorien brukt for å analysere matindustrien er teori om dødvektstap ved monopol og teori om det samfunnsøkonomiske tapet som oppstår ved monopol som følge av lavere produktivitet, profittsøking og redusert dynamisk effektivitet. For å vurdere den samfunnsøkonomiske effektiviteten i norsk matproduksjon sammenlignes denne med matindustrien i Sverige og Danmark.
Basert på funnene i analysen er det tydelig at norsk matindustri er preget av høy konsentrasjon og derav svak konkurranse mellom de ulike aktørene. De norske produsentene er i motsetning til danske og svenske produsenter, beskyttet mot konkurranse fra utlandet på grunn av det norske importvernet. Dette bidrar til at norske produsenter i større grad kan benytte seg av sine dominerende posisjoner i forhandlinger med detaljistkjedene. Analysen peker også på at både innovasjonsgraden og produktiviteten i norsk matindustri er betydelig lavere enn i resten av Skandinavia og at de norske aktørene med stor sannsynlighet driver med profittsøking. Selv om detaljistkjedene i dag har fått en betydelig økning i kjøpermakt og stiller sterkere i prisforhandlinger med produsenter, er det tydelig at den norske matindustrien i dag ikke er samfunnsøkonomisk effektiv og at den begrensede konkurransen skaper et samfunnsøkonomisk tap.