• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det norske importvernet- en kilde til samfunnsøkonomisk tap? : en teoretisk analyse av den samfunnsøkonomiske effektiviteten i skandinavisk matindustri

Ingebrigtsen, Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Ingebrigtsen 2011.pdf (981.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169007
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3346]
Abstract
Denne oppgaven ser på hvorvidt det eksisterer et samfunnsøkonomisk tap i den norske matindustrien. Teorien brukt for å analysere matindustrien er teori om dødvektstap ved monopol og teori om det samfunnsøkonomiske tapet som oppstår ved monopol som følge av lavere produktivitet, profittsøking og redusert dynamisk effektivitet. For å vurdere den samfunnsøkonomiske effektiviteten i norsk matproduksjon sammenlignes denne med matindustrien i Sverige og Danmark.

Basert på funnene i analysen er det tydelig at norsk matindustri er preget av høy konsentrasjon og derav svak konkurranse mellom de ulike aktørene. De norske produsentene er i motsetning til danske og svenske produsenter, beskyttet mot konkurranse fra utlandet på grunn av det norske importvernet. Dette bidrar til at norske produsenter i større grad kan benytte seg av sine dominerende posisjoner i forhandlinger med detaljistkjedene. Analysen peker også på at både innovasjonsgraden og produktiviteten i norsk matindustri er betydelig lavere enn i resten av Skandinavia og at de norske aktørene med stor sannsynlighet driver med profittsøking. Selv om detaljistkjedene i dag har fått en betydelig økning i kjøpermakt og stiller sterkere i prisforhandlinger med produsenter, er det tydelig at den norske matindustrien i dag ikke er samfunnsøkonomisk effektiv og at den begrensede konkurransen skaper et samfunnsøkonomisk tap.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit