Show simple item record

dc.contributor.authorHagen, Marius
dc.contributor.authorNøstdal, Øyvind
dc.date.accessioned2011-10-20T08:09:31Z
dc.date.available2011-10-20T08:09:31Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169053
dc.description.abstractI denne utredningen studeres årsakene bak opplagsutviklingen til VG fra 1978 til 2009. Dette gjøres ved å gjennomføre en økonometrisk analyse av tidsseriedata. Forfatterne finner at i underkant av 60 % av opplagsutviklingen kan forklares ut i fra velstandsutviklingen i Norge og den økte konkurransen fra nettavisene til Dagbladet, VG og Aftenposten. Nettavisene til lokal- og nisjeaviser har ingen signifikant effekt på opplaget. Videre konkluderes det med at VGs økte fokus på sport og sex i analyseperioden har påvirket opplaget negativt. Avisens økte reklameandel har derimot ikke hatt noen signifikant påvirkning på opplaget. I tillegg finner forfatterne at konjunktursjokk har en symmetrisk påvirkning på VGs opplag. Analysene viser også at valg av redaktør kan ha stor innvirkning på opplaget.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk analyse
dc.titleDrivkreftene bak opplagsutviklingen til en landsdekkende norsk tabloidavis : en økonometrisk tidsserieanalyse av Verdens Gang fra 1978 til 2009en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Økonometri: 214en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record