Analyse av et belønningssystem
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169139Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
I denne utredningen har vi ønsket å utføre en analyse av belønningssystemene i Gjensidige
Forsikring, hvor fokus blir satt på en nyinnført selgerbonus og en revideringsklar
karriereplanmodell. Vi har gått dypt i teori på områdene motivasjon, kompensasjon,
evalueringsformer, prestasjonsbasert lønn og karriere. Dette for å kunne analysere Gjensidige
Forsikring sine metoder mot den relevante teorien.
Analysene har avdekket flere mulige positive og negative elementer ved Gjensidige
Forsikring sitt belønningssystem. Det er tydelig at da organisasjonen innførte selgerbonusen i
januar 2007, var dette et gjennomtenkt system som tok høyde for mange aspekter ved teorien
rundt prestasjonsbasert belønning. På grunn av systemenes og individenes kompleksitet er det
likevel vanskelig å ta høyde for alle aspekter, og mulige svakheter ved systemene er
identifisert. Organisasjonens planlagte revidering av karriereplanmodellen signaliserer at dette
er noe organisasjonen ønsker å ta seriøst. Vi har gjennom våre analyser avdekket mulige
årsaker til dagens problemer ved modellen.
Vi har i tillegg sammenlignet Gjensidige sin selgerbonus mot en liknende ordning innført i
Vesta. Dette for å kartlegge likheter og ulikheter i håp om å trekke kunnskap ut i fra Vestas
erfaringer.
Våre analyser illustrerer kompleksiteten rundt belønningssystemer. Utformingen av et system
vil kunne gi utallige vridningseffekter som organisasjoner må være oppmerksomme på og
forsøke å ta høyde for.