• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring i allianser og oppkjøp : hvilke faktorer er viktig for læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene i de to ulike strategiene?

Mathisen, Renate
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mathisen 2008.pdf (380.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169159
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3346]
Abstract
Målet med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som fører til læring i allianser og

oppkjøp, samt vise hvordan disse faktorene skiller seg fra hverandre ut fra hvilken strategi

bedriften har valgt. Utredningen ønsker dermed å gi svar på viktige faktorer for læring i noen

av de relasjonene som AGR har vært involvert i. Det å skape læring mellom bedrifter er viktig

for å tilegne seg ressurser som bedriften selv ikke besitter. Dermed vil det å inngå en allianse

eller kjøpe opp en annen bedrift være essensielt for å kunne tilegne seg ønskelig kunnskap og

kompetanse.

Problemstillingen som danner grunnlaget for utredningen er: Hvilke faktorer er viktig for

læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene

i de to ulike strategiene? For å kunne gi et svar på denne problemstillingen vil utredningen gå

nærmere inn på teori omkring læring i allianser og oppkjøp. Ved å integrere delvis

overlappende teori fra ulike fagfelt og tidsperioder, kommer jeg frem til syv faktorer som

viser seg å være viktig for læring i relasjoner. Faktorene danner dermed grunnlaget for

analysen av de relasjonene som jeg har studert.

For å kartlegge hva som har vært viktig for læring i AGR sine relasjoner ble det gjennomført

fire dybdeintervjuer med ansatte som har vært involvert i relasjonen. Samtidig som det har

vært viktig å studere ulik dokumentasjon fra AGR konsernet.

Resultatene fra studien viser at AGR har klart å skape mer læring i oppkjøpene, i forhold til

alliansene som de har vært involvert i. De faktorene som ut fra teori er viktig for læring, viser

seg å ha stor betydning for relasjonene i AGR. Samtidig viser resultatene at AGR kunne lært

mye mer fra relasjonene hvis man hadde fokusert mer på de ulike faktorene som fører til

læring. Dermed har AGR ikke fult ut klart å utnytte læringspotensialet som ligger i de

relasjonene som jeg har studert. Bevisstgjøring av faktorene som fører til læring i relasjoner

vil dermed være viktig for bedrifter som vil inngå en allianse eller kjøpe opp en annen bedrift.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit