Læring i allianser og oppkjøp : hvilke faktorer er viktig for læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene i de to ulike strategiene?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169159Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4508]
Sammendrag
Målet med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som fører til læring i allianser og
oppkjøp, samt vise hvordan disse faktorene skiller seg fra hverandre ut fra hvilken strategi
bedriften har valgt. Utredningen ønsker dermed å gi svar på viktige faktorer for læring i noen
av de relasjonene som AGR har vært involvert i. Det å skape læring mellom bedrifter er viktig
for å tilegne seg ressurser som bedriften selv ikke besitter. Dermed vil det å inngå en allianse
eller kjøpe opp en annen bedrift være essensielt for å kunne tilegne seg ønskelig kunnskap og
kompetanse.
Problemstillingen som danner grunnlaget for utredningen er: Hvilke faktorer er viktig for
læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene
i de to ulike strategiene? For å kunne gi et svar på denne problemstillingen vil utredningen gå
nærmere inn på teori omkring læring i allianser og oppkjøp. Ved å integrere delvis
overlappende teori fra ulike fagfelt og tidsperioder, kommer jeg frem til syv faktorer som
viser seg å være viktig for læring i relasjoner. Faktorene danner dermed grunnlaget for
analysen av de relasjonene som jeg har studert.
For å kartlegge hva som har vært viktig for læring i AGR sine relasjoner ble det gjennomført
fire dybdeintervjuer med ansatte som har vært involvert i relasjonen. Samtidig som det har
vært viktig å studere ulik dokumentasjon fra AGR konsernet.
Resultatene fra studien viser at AGR har klart å skape mer læring i oppkjøpene, i forhold til
alliansene som de har vært involvert i. De faktorene som ut fra teori er viktig for læring, viser
seg å ha stor betydning for relasjonene i AGR. Samtidig viser resultatene at AGR kunne lært
mye mer fra relasjonene hvis man hadde fokusert mer på de ulike faktorene som fører til
læring. Dermed har AGR ikke fult ut klart å utnytte læringspotensialet som ligger i de
relasjonene som jeg har studert. Bevisstgjøring av faktorene som fører til læring i relasjoner
vil dermed være viktig for bedrifter som vil inngå en allianse eller kjøpe opp en annen bedrift.