Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMathisen, Renate
dc.date.accessioned2008-10-22T11:13:25Z
dc.date.available2008-10-22T11:13:25Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169159
dc.description.abstractMålet med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som fører til læring i allianser og oppkjøp, samt vise hvordan disse faktorene skiller seg fra hverandre ut fra hvilken strategi bedriften har valgt. Utredningen ønsker dermed å gi svar på viktige faktorer for læring i noen av de relasjonene som AGR har vært involvert i. Det å skape læring mellom bedrifter er viktig for å tilegne seg ressurser som bedriften selv ikke besitter. Dermed vil det å inngå en allianse eller kjøpe opp en annen bedrift være essensielt for å kunne tilegne seg ønskelig kunnskap og kompetanse. Problemstillingen som danner grunnlaget for utredningen er: Hvilke faktorer er viktig for læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene i de to ulike strategiene? For å kunne gi et svar på denne problemstillingen vil utredningen gå nærmere inn på teori omkring læring i allianser og oppkjøp. Ved å integrere delvis overlappende teori fra ulike fagfelt og tidsperioder, kommer jeg frem til syv faktorer som viser seg å være viktig for læring i relasjoner. Faktorene danner dermed grunnlaget for analysen av de relasjonene som jeg har studert. For å kartlegge hva som har vært viktig for læring i AGR sine relasjoner ble det gjennomført fire dybdeintervjuer med ansatte som har vært involvert i relasjonen. Samtidig som det har vært viktig å studere ulik dokumentasjon fra AGR konsernet. Resultatene fra studien viser at AGR har klart å skape mer læring i oppkjøpene, i forhold til alliansene som de har vært involvert i. De faktorene som ut fra teori er viktig for læring, viser seg å ha stor betydning for relasjonene i AGR. Samtidig viser resultatene at AGR kunne lært mye mer fra relasjonene hvis man hadde fokusert mer på de ulike faktorene som fører til læring. Dermed har AGR ikke fult ut klart å utnytte læringspotensialet som ligger i de relasjonene som jeg har studert. Bevisstgjøring av faktorene som fører til læring i relasjoner vil dermed være viktig for bedrifter som vil inngå en allianse eller kjøpe opp en annen bedrift.en
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi og ledelseen
dc.subjecten
dc.titleLæring i allianser og oppkjøp : hvilke faktorer er viktig for læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene i de to ulike strategiene?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel