• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunderelasjoners betydning for en bedrifts produktutvikling : hvilke egenskaper ved en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts produktutvikling?

Egeland, Tone; Tvinnereim, Marte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Egeland og Tvinnereim 2009.pdf (940.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169291
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne utredningen har som formål å peke på hvilke egenskaper ved en relasjon

som kan ha betydning for hvorvidt og hvordan kunder involveres i en bedrifts

produktutvikling. Studien gir svar på hvilke egenskaper som har hatt betydning i

seks av ClampOns kunderelasjoner i forhold til hvorvidt og hvordan disse

kundene har vært involvert i produktutvikling. God kontakt med kundene gir en

bedrift muligheten til å tilegne seg informasjon som kan bedre utviklingen av

produktene, fordi dette fører til at produktene kan utvikles i bedre samsvar med

kundenes behov og ønsker, noe som igjen kan bidra til økt salg.

Problemstillingen som ligger til grunn for utredningen er ”hvilke egenskaper ved

en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts

produktutvikling?”. For å besvare denne problemstillingen har vi studert teori

innen relevante fagfelt knyttet til produktutvikling, relasjoner og

kundeinvolvering i produktutvikling. På bakgrunn av dette har vi utviklet en

analysemodell som har vært utgangspunktet for casestudien.

Vi har studert seks av ClampOns kundeforhold, hvor tre av kundene er

operatører og tre er kontraktører. For å kartlegge hvordan de ulike egenskapene

har hatt betydning for kundeinvolvering i bedriften, har vi gjennomført seks

dybdeintervjuer med sentrale personer i ClampOn.

I vår analyse finner vi at fem av seks egenskaper har hatt betydning for

kundeinvolveringen i ClampOns produktutvikling. Disse er motivet for

relasjonsinngåelsen, type relasjon, kontraktsform, styring av relasjonen og

kommunikasjon. Varighet er imidlertid en egenskap som ikke har hatt betydning

i noen av relasjonene. I tillegg finner vi at egenskapene har hatt større betydning

for kundeinvolveringen i forhold til operatørene enn for kontraktørene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit