dc.description.abstract | Denne utredningen har som formål å peke på hvilke egenskaper ved en relasjon
som kan ha betydning for hvorvidt og hvordan kunder involveres i en bedrifts
produktutvikling. Studien gir svar på hvilke egenskaper som har hatt betydning i
seks av ClampOns kunderelasjoner i forhold til hvorvidt og hvordan disse
kundene har vært involvert i produktutvikling. God kontakt med kundene gir en
bedrift muligheten til å tilegne seg informasjon som kan bedre utviklingen av
produktene, fordi dette fører til at produktene kan utvikles i bedre samsvar med
kundenes behov og ønsker, noe som igjen kan bidra til økt salg.
Problemstillingen som ligger til grunn for utredningen er ”hvilke egenskaper ved
en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts
produktutvikling?”. For å besvare denne problemstillingen har vi studert teori
innen relevante fagfelt knyttet til produktutvikling, relasjoner og
kundeinvolvering i produktutvikling. På bakgrunn av dette har vi utviklet en
analysemodell som har vært utgangspunktet for casestudien.
Vi har studert seks av ClampOns kundeforhold, hvor tre av kundene er
operatører og tre er kontraktører. For å kartlegge hvordan de ulike egenskapene
har hatt betydning for kundeinvolvering i bedriften, har vi gjennomført seks
dybdeintervjuer med sentrale personer i ClampOn.
I vår analyse finner vi at fem av seks egenskaper har hatt betydning for
kundeinvolveringen i ClampOns produktutvikling. Disse er motivet for
relasjonsinngåelsen, type relasjon, kontraktsform, styring av relasjonen og
kommunikasjon. Varighet er imidlertid en egenskap som ikke har hatt betydning
i noen av relasjonene. I tillegg finner vi at egenskapene har hatt større betydning
for kundeinvolveringen i forhold til operatørene enn for kontraktørene. | en |