Likviditetseffekter av kredittvurderinger : en studie av det norske markedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169325Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Masteroppgaven undersøker i hvilken grad kredittvurderingene til kredittbyråene S&P og Moody’s påvirker likviditeten til 12 selskaper på Oslo Børs. Først diskuteres kredittbyråenes funksjon og rolle samt forhold som kan påvirke påliteligheten. Betalingsmodellen og at utstedere kjøper rådgivningstjenester med ønske om bedre vurdering blir trukket frem som sentrale. I tillegg diskuteres muligheten for at byråene driver med konkurransebegrensende aktivitet.
Likviditetseffektene undersøkes ved å konstruere tre ulike likviditetsmål; (i) Handelsvolum, (ii) Handelsvolum relativt til markedet og (iii) en likviditetsrate, Liquidity Ratio ( ). Det analyseres for eventuelle signifikante forskjeller i likviditetsmålene mellom perioden før og etter kreditthendelsene med tosidig t-tester. Kreditthendelsene som undersøkes er nedgraderinger, oppgraderinger, watch list, outlook og nye kredittvurderinger.
Resultatene viser for det første at alle typer kredittvurderinger har effekt på likviditeten, men effekten er ikke særlig stor. For det andre ser det ut til at gode nyheter påvirker likviditeten i større grad enn dårlige nyheter. For det tredje har mer informasjon større effekt på likviditeten enn mindre informasjon. Til slutt indikerer resultatene i studien at kredittvurderingene til S&P har større påvirkning enn Moody`s kredittvurderinger.