Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Anette Engh
dc.contributor.authorKjølvik, Ole Jakob
dc.date.accessioned2012-02-13T11:46:58Z
dc.date.available2012-02-13T11:46:58Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169337
dc.description.abstractFormålet med denne masterutredningen har vært å kartlegge hvilke faktorer som bidrar til at bedrifter deler og overfører kunnskap mellom hverandre, og videre hvorvidt deling og overføring av kunnskap fremmer innovasjon. Vi har valgt å fokusere på et samarbeidsprosjekt mellom DNV, Wärtsilä og Eidesvik, kalt FellowSHIP. Utgangspunktet for utredningen var å undersøke hvilke faktorer som har ført til at deltakerne i FellowSHIP har delt og overført kunnskap, for derigjennom å komme frem til verdens mest miljøvennlige skip, Viking Lady. Vi har sett på bakenforliggende faktorer fra utvalgte teorier innenfor styringsmekanismer, kommunikasjon, absorberingsevne og emosjonelle forhold. Ettersom utredningen har tatt utgangspunkt i FellowSHIP, er dette en casestudie. Vi har derfor valgt å bruke både en deduktiv og induktiv tilnærming siden vi nytter oss av data fra empirisk forskning i kombinasjon med data fra eksisterende forskning. Vår kvalitative studie ble foretatt gjennom dybdeintervjuer med prosjektledere i hver av bedriftene i FellowSHIP. Utredningens funn indikerer at alle de fire faktorene har hatt en innvirkning på kunnskapsdelingen og –overføringen i FellowSHIP. Videre har den vellykkede kunnskapsdelingen og –overføringen ført til innovasjon. Analysen viser at FellowSHIP har benyttet ulike typer styringsmekanismer, men at tillit har vært den mest avgjørende styringsmekanismen og at prosjekts mål har vært en viktig driver. Kommunikasjonen i FellowSHIP har vært en såkalt ”collaborative communication strategy”, og har vært med å bidra til god flyt av kunnskap mellom aktørene. Videre har både absorberingsevne og de emosjonelle forholdene hatt en direkte påvirkning på kunnskapsdelingen og –overføringen. Funnene i utredningen viser at kunnskapsdeling og –overføring er en forutsetning for innovasjon i samarbeidsrelasjoner og at de bakenforliggende faktorene må være håndtert på en god måte for å oppnå dette.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectstrategi og ledelseno_NO
dc.titleFellowSHIP : hvilke faktorer bidrar til kunnskapsdeling og -overføring mellom bedrifter som derigjennom kan fremme innovasjon? : en casestudieno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel