CSR og kjøpsutløsende donasjoner : velg, eller bli valgt for? : en studie av hvordan myndiggjøring kan påvirke forbrukerens holdning til Cause Related Marketing
Abstract
Problemstilling: Hvordan kan myndiggjøring av forbrukeren påvirke
hans eller hennes holdning til Cause Related Marketing?
Cause Related Marketing (CRM) er i ferd med å komme til Norge etter at
Markedsføringsloven lempet på bestemmelse for kjøpsutløste donasjoner i 2007. I
USA har denne formen for markedsføring vært vanlig siden 80-tallet. En CRMkampanje
er en kampanje hvor et selskap og en ideell organisasjoner danner et
samarbeid med hverandre for å markedsføre et produkt eller en tjeneste som begge
parter tjener på. Siden CRM er nytt konsept i Norge, er mange forbrukere skeptiske til
slike kampanjer. Denne utredningen ser på hvordan et selskap kan myndiggjøre
forbrukeren – gi henne medbestemmelse i utformingen av kampanjen - og dermed
skape positive holdninger til CRM-kampanjen.
Studien finner at det er mulig, fordi myndiggjøring skaper psykologisk eierskap til
kampanjen. Utredningen kommer med forslag til praktiske implikasjoner av denne
innsikten.