Effektiv ledelse av kunnskapsmedarbeidere : verdien av tillit
Abstract
Denne utredningen tar sikte på å utforske hvilken verdi tillit har i ledelse av
kunnskapsmedarbeidere. Målet har vært å undersøke hvorvidt det finnes et grunnlag for å se
på tillit som en hovedfaktor innen god ledelse, i stedet for et biprodukt, slik det ofte blir
behandlet i dag.
Utredningen favner bredt og forsøker, gjennom bruken av en kvalitativ tilnærming med
dybdeintervju av et lite antall ledere og kunnskapsmedarbeidere, å ta rede på prosessene
rundt hvordan tillit oppstår og formidles. Utredningen ser også nærmere på hvilken effekt
tillit har som et ledelsesredskap og som motivasjonsfaktor.
Funnene fra undersøkelsen blir presentert og sammenlignet med eksisterende teori og det
argumenteres for at tillit bør få en mer markant plassering i måten vi tenker på ledelse av
kunnskapsmedarbeidere.
Resultatene viser at tillit har en sentral rolle og kan oppleves som motiverende både når man
som medarbeider har tillit til ledelsen, og får tillit fra ledelsen. Spesielt interessant er funn
som indikerer at å det gi tillit øker både troverdigheten hos den som mottar tilliten, og tilliten
denne personen gir tilbake til avsenderen av tillit.