Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTemte, Camilla
dc.contributor.authorTorgersen, Anette
dc.date.accessioned2012-08-03T10:45:56Z
dc.date.available2012-08-03T10:45:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169485
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet som del av Norges Handelshøyskoles forskningsprosjekt, “Krise, omstilling og vekst”. Oppgaven undersøker Finanskrisens effekter på markedet for selskapskontroll i Norge, nærmere bestemt innenfor oppkjøpsmarkedet. Vi ser på utviklingen av oppkjøpstransaksjoner over en femårs periode, relaterthet, samt en logistisk regresjonsanalyse av variablene soliditet, likviditet, lønnsomhet og vekst i forhold til sannsynligheten for krisetransaksjon. Vi finner at det frem til Finanskrisen inntreffer var en jevn stigning i antall transaksjoner som ble gjennomført, men at Finanskrisen bringer med seg en knekk, der oppkjøpsaktiviteten avtar. I forhold til relaterthet, kan det se ut til at bedrifter foretar mer urelaterte oppkjøp i krisetider. Den logistiske regresjonsanalysen viser at oppkjøpere i krisetid er større bedrifter med dårligere likviditet og lavere vekst i årene før transaksjonen skjer, sammenlignet med transaksjoner som skjer i tider uten krise. Vi finner også at bransjer involvert i oppkjøp i krisetider generelt har lavere gjeld, bedre lønnsomhet og lavere vekst årene før transaksjonen skjer. Regresjonsanalysen for oppkjøpsmål viser at oppkjøpsmål generelt har lavere gjeld, lønnsomhet, likviditet og vekst i årene før transaksjonen skjer, sammenlignet med transaksjoner som blir foretatt i tider uten krise. Bransjene disse oppkjøpsmålene kommer fra i krisetider har generelt lavere gjeld og bedre lønnsomhet årene før transaksjonen skjer, enn transaksjoner som skjer i tider uten krise.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfinansiell økonomino_NO
dc.subjectkriseno_NO
dc.subjectomstillingno_NO
dc.subjectvekstno_NO
dc.subjectstrategi og ledelse
dc.titleOppkjøp i krisetider : finanskrisens effekter på markedet for selskapskontroll i Norgeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel