• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En empirisk undersøkelse av konkurransen i dagligvaremarkedet : anvendelse av diversjonsrater i markedsavgrensning

Sørlie, Camilla Helen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sorlie_2012.pdf (2.375Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169491
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I denne masterutredningen er det foretatt en empirisk undersøkelse av dagligvaremarkedet i Oppegård kommune. De fire store paraplyorganisasjonene i bransjen er alle representert innen dette geografiske markedet. Ved hjelp av en spørreundersøkelse utført ved hver av de 11 dagligvarebutikkene er det beregnet diversjonsrater som beskriver kundenes andrevalg av butikk. Med utgangspunkt i disse diversjonsratene gjennomføres en SSNIP-test og en kritisk tap-analyse som identifiserer til sammen syv relevante markeder. Kundenes begrunnelse for valg av dagligvarebutikk resulterer i at alle de mindre markedene avgrenses primært på bakgrunn av beliggenhet. Utredningen avsluttes med en vurdering av hvor i kommunen det vil være mest aktuelt å etablere en ny dagligvarebutikk, samt en analyse av konsekvensene ved at ICA Norge representert ved Rimi Sofiemyr forsvinner ut av markedet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit