En empirisk undersøkelse av konkurransen i dagligvaremarkedet : anvendelse av diversjonsrater i markedsavgrensning
Abstract
I denne masterutredningen er det foretatt en empirisk undersøkelse av dagligvaremarkedet i Oppegård kommune. De fire store paraplyorganisasjonene i bransjen er alle representert innen dette geografiske markedet. Ved hjelp av en spørreundersøkelse utført ved hver av de 11 dagligvarebutikkene er det beregnet diversjonsrater som beskriver kundenes andrevalg av butikk. Med utgangspunkt i disse diversjonsratene gjennomføres en SSNIP-test og en kritisk tap-analyse som identifiserer til sammen syv relevante markeder. Kundenes begrunnelse for valg av dagligvarebutikk resulterer i at alle de mindre markedene avgrenses primært på bakgrunn av beliggenhet. Utredningen avsluttes med en vurdering av hvor i kommunen det vil være mest aktuelt å etablere en ny dagligvarebutikk, samt en analyse av konsekvensene ved at ICA Norge representert ved Rimi Sofiemyr forsvinner ut av markedet.